پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250901
هشدار ورود کروناي لامبدا به ايران/ کودکان در معرض خطر جدي
تاریخ انتشار : 1400/06/08 09:36:21
نمایش : 1326
عليرضا ناجي ويروس شناس با اشاره به ويژگي هاي واريانت لامبدا، گفت: اين واريانت در کشورهايي اعم از هندوستان، ترکيه و قطر وجود دارد و ممکن است در جاهاي ديگري هم که با آن‌ها ارتباطات داريم، باشد و احتمال ورود آن به ايران وجود دارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر عليرضا ناجي رييس مرکز تحقيقات ويروس شناسي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره جهش لامبدا، گفت: واريانت لامبدا، واريانتي است که اولين بار در آگوست سال ۲۰۲۰ در پرو شناسايي شد و از آن زمان تاکنون بيش از ۴۰ کشور اين واريانت را شناسايي کردند و مطمئنا هم به نظر مي‌رسد که بيش از اين‌ها باشد. زيرا تنها تعدادي از کشورها پايش ژنتيکي انجام مي‌دهند و ممکن است لامبدا در تعداد بيشتري از کشورها وارد شده باشد. به هر حال در پرو با آمدن لامبدا، تعداد مرگ و مير بسيار بالا بود و در آن زمان بيش از ۷۰ درصد از موارد ابتلا مربوط به لامبدا بود که مرگ‌ومير بالايي را هم تجربه کرد. البته اين ميزان مرگ‌ومير فقط به دليل جهش لامبدا نبود، به هر حال پرو کشوري است که ساختارهاي بهداشتي ضعيف و آي‌سي يوي پاييني دارد و تعداد تست‌هايشان هم بسيار پايين است و تراکم جمعيت دارد، به همين دلايل مرگ‌ومير در آن بالاتر بود.

 
لامبدا و گريز بيشتر از سيستم ايمني / زنگ خطر کرونايي براي کودکان
 
وي افزود: واريانت لامبدا به اين صورت است که هفت موتاسيون به صورت نقطه‌اي در ناحيه اسپايک ويروس ايجاد شده که چند موتاسيون آن هم باعث اتصال بهتر ويروس شده و در نتيجه تکثير بالاتر مي‌شوند و در عين حال نسبت به سيستم ايمني گريز بالايي را دارد. گزارشات هم نشان داده مي‌تواند در کودکان بيماري بيشتر و شديدتري ايجاد کند. البته اين تصوير نهايي نيست. زيرا ما بايد در اين زمينه در کشورهايي که لامبدا را گزارش کردند، تصويرسازي مناسب حاصل از اطلاعات باليني آزمايشگاهي انجام دهيم تا ببينيم که بيماري شديدتري مي‌دهد يا خير.
 
"لامبدا" واکسن گريز است؟
 
ناجي درباره گريز واريانت لامبدا از واکسن، گفت: مطالعاتي که در اين زمينه انجام شده، نشان داده که کاهش کفايت واکسن را در اين واريانت مي‌بينيم. به عنوان مثال درباره مدرنا و فايزر کار شده و ديده‌اند که دو تا سه برابر کاهش اثربخشي اين واکسن‌ها را در برابر لامبدا داريم. به هر صورت مي‌توان گفت که با واريانتي مواجهيم که هم احتمال انتقال بالاتري دارد و هم شکست واکسن و گريز از سيستم ايمني در آن بيشتر است.
 
وي درباره ورود احتمالي لامبدا به ايران نيز گفت: به هر حال جلو واريانت را با توجه به شرايطي که ما داريم، نمي‌توان گرفت. از آنجايي که اين واريانت در کشورهايي اعم از هندوستان، ترکيه و قطر وجود دارد و ممکن است در جاهاي ديگري هم که ارتباطات با آن‌ها داريم، باشد و احتمال ورود آن به ايران وجود دارد، اما اينکه پيک ششمي را با لامبدا داشته باشيم، نمي‌دانم بر چه اساسي پيش‌بيني کرده‌اند.
 
ناجي تاکيد کرد: ما هنوز درباره خصوصيات لامبدا و اينکه خطرناک‌تر از دلتا باشد يا خير، اطلاعات دقيقي نداريم. گزارشاتي هم که طي مدت‌هاي اخير منتشر شده، نشان دهنده اين است که دلتا همچنان پيشتاز است و بيش از لامبدا اثرگذاري دارد. در هر صورت بايد صبر کنيم تا اطلاعات بيشتري از لامبدا به دست آيد و ببينيم که ويروس در هر منطقه جغرافيايي چه رفتاري از خود نشان مي‌دهد. نبايد زود از آن بترسيم يا اينکه آن را دست کم بگيريم، بلکه بايد صبر کنيم تا اطلاعات لازم از آن به دست آيد و بتوانيم دقيق صحبت کنيم. البته به طور کلي مي‌توان گفت که با توجه به تغييرات ژنتيکي که داشته، واريانت بسيار جدي و هشداردهنده است و بايد مراقبت آن بود.
 
وي درباره خطر بيشتر لامبدا براي گروه سني ۱۰ تا ۲۰ سال، گفت: اين مشاهداتي است که ديده شده است، اما تصويرسازي مناسب و اينکه واقعا به اين نتيجه برسيم، نيازمند مطالعه بيشتر و ادغام اطلاعات باليني و اطلاعات آزمايشگاهي دارد تا بتوانيم به نتيجه قطعي برسيم. گزارش‌هاي اوليه بر اين بوده که در گروه سني پايين‌تر تاثير بيشتري دارد و مرگ و مير بالاتري دارد.
 
چگونه از ورود لامبدا به کشور جلوگيري کنيم؟
 
ناجي درباره راهکارهاي پيشگيري از ورود لامبدا به کشور، گفت: درباره کوويد يک قانون کلي وجود دارد. ما در پيک سوم و چهارم نتوانستيم از ورود واريانت‌ها هم از عراق و هم از ساير کشورهاي اطراف جلوگيري کنيم. در پيک پنجم هم نتوانستيم از ورود دلتا جلوگيري کنيم. مهم اين است که ما بايد کنترل مناسبي از ورود مسافران چه به صورت هوايي، چه به صورت زميني و دريايي داشته باشيم. در عين حال اقدامات لازم را در کاهش گردش ويروس انجام دهيم.
 
وي ادامه داد: همچنان در کشورمان مدت زيادي است يعني از اسفند سال قبل تاکنون، گردش ويروس در کشور همچنان به صورت بالا وجود دارد و متاسفانه بعد هم دلتا آمد و مي‌بينيم که چقدر گسترده کشور را درنورديده و تعداد مبتلايان، بستري‌ها و بيماران نيازمند آي‌سي‌يو زياد شده و همچنين تعداد زيادي از هموطنان هر روز دارند، فوت مي‌کنند. بايد اقدامات غيردرماني بسيار شديدي داشت. مرزها و مسافرت‌ها را کنترل کرد، بايد به سرعت با قوانين درست و اجراي درست آن گردش ويروس را کاهش داد و در عين حال بايد بتوانيم با تست‌هاي زياد اکثر موارد بيماري و افراد در تماس با بيماري را شناسايي کنيم. اين‌ها اصولي است که براي تمام واريانت‌ها صدق مي‌کند و بايد انجام شود. به عنوان مثال در کشورهايي مانند استراليا يا چين که کشورهاي موفقي در کنترل اپيدمي هستند، شاهديم که با شناسايي يک مورد بيماري در ملبورن، فورا شهر ملبورن قرنطينه مي‌شود و شروع به تست‌هاي وسيع مي‌کنند يا در چين شش مورد در ووهان ديده مي‌شود، فورا کل استان قرنطينه و تست به صورت ميليوني انجام مي‌شود. حال اين را با رفتارهاي ما در ايران مقايسه کنيد. ما همچنان در کشورمان روزي چندين هزار نفر موارد مثبت جديد داريم و اگر ديرهنگام هم تصميم به تعطيلي مي‌گيريم، قوانيني که اجرا مي‌کنيم، بسيار ابتر است. بنابراين بايد نسبت به اين موضوعات توجه کرد و همت کرد و قاطعيت داشت. در عين حال بايد سرعت واکسيناسيون را هم افزايش دهيم و هم در انتخاب واکسن‌ها و هم سرعت بخشيدن و پوشش بالاتر واکسن بايد همت کرد.
 
گرفتاري قارچ سياه
 
ناجي در ادامه درباره بروز بيماري قارچ سياه نيز گفت: قارچ سياه يک ميکروارگانيسم از دسته قارچ‌ها است که معمولا به عنوان يک عامل فرصت طلب وقتيکه سيستم ايمني بدن ضعيف مي‌شود، مي‌تواند رشد کند. به عنوان مثال در بيماراني که نقص سيستم ايمني دارند يا بيماراني که کورتون زياد مصرف مي‌کنند، اين قارچ که معمولا در ريه يا جاي ديگر وجود دارد، مي‌تواند امکان رشد پيدا کند. درمانش هم مشکل است. در مبتلايان به کوويد، در افرادي که دچار بيماري پيش‌رونده ريوي مي‌شوند و ريه محافظت خود را از دست داده و ما هم داروهايي را براي بيمار مصرف مي‌کنيم که از واکنش سيستم ايمني که موجب التهاب مي‌شود، جلوگيري کنيم، ضعف سيستم ايمني مي تواند زمينه‌ساز رشد اين قارچ شود و مشکلاتي را ايجاد کند.
 
وي گفت: کوويد با تخريبي که در سيستم ريوي ايجاد مي کند به همراه مصرف داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني و ضعف سيستم ايمني مي تواند امکان رشد اين قارچ را ايجاد کند. البته اينطور نيست که همه موارد شديد کوويد دچار اين بيماري شوند و بروز آن فقط در برخي موارد ديده مي شود. اين بيماري درمان دارويي ضد قارچي دارد.
 
 
انتهاي پيام/ 
 
منبع: ايسنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html